Nilakan yhtenäiskoulu

Nilakan yhtenäiskoulu

tiistai 5. marraskuuta 2013

Alkukartoitus jatkui: mistä säästää energiaa?




Energian säästämistä koskeva alkukartoitus jatkui. Käsittelin 6-9 luokkien kanssa niitä ongelmakohtia joita oppilaille teettämässämme kyselyssä selvisi, nuorempien oppilaiden osalta luokanopettajat tekivät saman oman luokkansa kanssa.
Energian tuotanto oli oppilaille aika vierasta, jokainen osasi nimetä joitakin energian tuotantotapoja, mutta harva pystyi nimeämään niitä yli kolmea kappaletta. Energian säästämisen osalta nähtiin tärkeäksi taloudellinen säästö, mutta yhteyttä luonnonvarojen kulutukseen tai ympäristön saastumiseen sen sijaan ei juuri tunnettu – johtuen ehkä siitä ettei energiantuotantotapoja tunnettu. Kun kävin oppilaiden kanssa läpi energian tuotantoa uusiutuvien ja uusiutumattomien energianlähteiden osalta, useampi oppilaista kuitenkin tiesi niistä kohtuullisesti.
Luonnonvarojen kulutuksen osalta keskustelu lähti mielenkiintoiseen suuntaan. Esittelin oppilaille WWF:n tilastoja joiden mukaan me maapallon asukkaat kulutamme luonnonvaroja 1,5 maapallon edestä. Jos taas kaikki maapallon ihmiset kuluttaisivat kuten me suomalaiset, tarvitsisimme kolmen maapallon luonnonvarat (lähde1).
Katsoimme tunnilla myös Petri Luukkaisen Tavara taivas dokumenttielokuvan trailerin. Luukkainen teki mielenkiintoisen ja varsin rohkean ihmiskokeen. Hän laittoi joululomallaan kaikki tavaransa varastoon ja sääntöinä oli, että joka päivä hän saa sieltä hakea yhden tavaran, eikä uusia saanut ostaa. Näin hän pyrki selvittämään mitkä tavarat todella ovat hänelle tarpeellisia, sekä sen millaiseksi hänen elämänsä muuttuisi kun tavaroiden ja kulutuksen merkitys vähenisi. (Pahoittelen trailerissa kuuluu kiroilua)

 

Traileri herätti runsaasti kommentteja, niin puolesta kuin vastaan. Moni hämmästeli Luukkaisen rohkeutta, yhtä montaa asia nauratti. Muutamat pitivät Luukkaisen koetta typeränä, koska ”kyllä sitä nyt tietää mitä tarvitsee”. Tosin kaikki olivat sitä mieltä, että jos heidän perheensä nyt muuttaisi, niin turhiakin tavaroita kyllä löytyisi (huom. siis turhaa kulutusta, jonka tuottamiseen ja kuljettamiseen on kulunut luonnonvaroja).   Keskusteluun nousi myös kaikilla ryhmillä näkökanta, etteivät tavarat ole elämän tärkeimpiä asioita. Lainatakseni erästä kuudennen luokan tyttöä: ”kyllä kaverit ovat tärkeämpiä”.
Meidän energian säästämisen tavoitteena ei ole lopettaa kaikkea kuluttamista, vaan miettiä onko kaikki kulutuksemme oleellista ja välttämätöntä. Esimerkiksi tarkoituksena ei ole pitää opetusta talvella kynttilän valossa, mutta voimme pohtia onko oleellista, että koulun ulkovalot palavat sunnuntai iltaisin vielä kello 21.30? 
Seuraava tehtävä on selvittää mistä meidän kannattaa koululla lähetä energiaa säästämään? Mukana ideoimassa on oppilaiden ja opetushenkilöstön lisäksi: keittiön väki, siistijät, nuorisotoimi, liikunnanohjaaja, sekä kuraattori.
Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi!


- Mikko
Lähteet
1)      WWF Living planet -raportin tiivistelmä. http://wwf.fi/mediabank/2269.pdf luettu 4.11.3012


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti