Tämän vuoden
teemaksi oppilaat valitsivat viime keväänä energian säästämisen. Ohjelma
pyörähti käyntiin alkukartoituksella, jossa selvitettiin sekä oppilaiden
tietämystä aiheesta että mihin kaikkeen koulussa kuluu energiaa. Alkukartoituksessa löydettyjen ongelmakohtien jälkeen seuraava vaihe on
parannusideoiden kerääminen: miten energiaa saataisiin säästettyä.
Tällä
hetkellä alkukartoituksessa ollaan siinä vaiheessa, että on selvitetty
oppilaiden tietämystä. ”Energia” -sanaa ei juurikaan alakoulun puolella
tunnettu, muutamat oppilaat tosin osasivat liittää sen sähköön. Yläkoululaisista useampi
tiesi mitä ”energialla” tarkoitetaan, mutta se miten sitä tuotetaan, oli
monelle vierasta.
Seuraavaksi avaamme aihetta enemmän lapsille/ nuorille, ja sitten jalkaudumme ympäri koulua havainnoimaan missä kaikessa kulutamme energiaa. Kun energian käyttöä on kartoitettu, niin sen jälkeen alamme kerätä ideoita missä kaikessa voisimme sitä säästää (ja toki myös opettajakollegat pääsevät miettimään samaa kysymystä).
Seuraavaksi avaamme aihetta enemmän lapsille/ nuorille, ja sitten jalkaudumme ympäri koulua havainnoimaan missä kaikessa kulutamme energiaa. Kun energian käyttöä on kartoitettu, niin sen jälkeen alamme kerätä ideoita missä kaikessa voisimme sitä säästää (ja toki myös opettajakollegat pääsevät miettimään samaa kysymystä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti